Monthly Archives: július 2017

cukor

Tényleg annyira káros a cukor?

Az elmúlt években egyre több cikk jelent meg, a tudományos lapokban és a népszerű magazinokban egyaránt, melyekben a cukrot egy sor súlyos egészségügyi probléma okozójaként írták le. Valóban felgyorsítja az öregedést és növeli a krónikus betegségek rizikóját?

A cukor egy olyan szénhidrát, mely édes ízt ad az ételeinknek. Számos altípusa létezik (például a glükóz, fruktóz, laktóz, maltóz, szukróz stb.), melyek egy része az élelmiszerekben, például a gyümölcsökben, zöldségekben vagy tejtermékekben, természetes módon is megtalálható.

A modern, finomított ételek jó része hozzáadott cukrot is tartalmaz. A leggyakrabban az üdítőitalokban, süteményekben, csokoládékban, kekszekben, tortákban és édességekben találhatunk cukrot, ráadásul meglehetősen nagy mennyiségeket. Egy doboz szénsavas üdítőben például hét, egy csokoládészeletben pedig hat teáskanál cukor található.

A szakemberek szerint ez hozzáadott cukoraz, mely számos egészségügyi problémát okoz: az Open Heart című szaklapban megjelent tanulmány szerint például a magas cukortartalmú ételek jelentősen megnövelik a hipertónia kialakulásának esélyét, jobban, mint az ételeinkben található só. Egy másik kutatás szerint a cukorbevitel sokszorosára növeli a szív- és érrendszeri betegségek rizikóját.

A cukor emellett a világméretű elhízás-járvány terjedéséért is felelőssé tehető. A cukrozott ételek és innivalók sokszorosára növelik a túlsúly kialakulásának esélyét a felnőttek és a gyermekek körében egyaránt. Ráadásul az emberek a naponta ajánlott cukormennyiség sokszorosát fogyasztják el, és a napi kalóriamennyiség közel 16 százalékát is cukorból fedezzük (annak ellenére, hogy az Egészségügyi Világszervezet, a WHO szerint a javasolt maximum a 10 százalék).
Egyes szakemberek, például dr. Robert Lustig amerikai endokrinológus szerint a cukor azért is különösen veszélyes, mert függőséget okoz, és ugyanolyan mérgező hatású, mint a kábítószerek. Ezt az elméletet alátámasztja egy 2008-as amerikai kutatás is, melynek eredményei szerint a magas cukortartalmú diétán tartott patkányok egy idő után a kábítószeresekéhez hasonló vágyakozást mutattak, ha pedig csökkentették a cukor mennyiségét, akkor elvonási tüneteik lettek.

“Az élelmiszeripar pontosan tudja ezt, ezért van annyi cukor az ételeinkben. Így ugyanis a szervezetünk függővé válik, így még több cukrot követel magának” – mondta dr. Lustig egy interjúban. “Felháborítónak tartanánk, ha a cégek például morfiummal tömnék tele az ételeinket, a cukor ellen azonban nem teszünk semmit.”

Megoldás lehet a cukor teljes száműzése az étrendünkből?

Ezt javasolja több táplálkozással foglalkozó szakember, tanácsadó és néhány híresség, például Gwyneth Paltrow Oscar-díjas színésznő is. Azonban a cukor teljes kiiktatása nagyon bonyolult lenne, hiszen az ételeink nagy része, a zöldségek, a gyümölcsök, a tejtermékek, a gabonafélék, az olajos magvak, még az alkohol is tartalmaznak cukrokat – ha ezekről mind lemondanánk, az étrendünk szinte csak húsból állna, ami meglehetősen egészségtelen.

A finomított ételek jó része - üdítőitalok, csokoládék, sütemények - hozzáadott cukrot is tartalmaz

A finomított ételek jó része – üdítőitalok, csokoládék, sütemények – hozzáadott cukrot is tartalmaz

Sokan a különböző cukorhelyettesítőktől, mesterséges édesítőszerektől remélik azt, hogy az édes ízeket megőrizhetik anélkül, hogy a cukor káros hatásaival szembe kelljen nézniük. Azonban ezeknek az édesítőszereknek, például a szacharinnak, a szukralóznak vagy az aszpartámnak számos káros egészségügyi hatása van, például felborítják a bélflóra érzékeny egyensúlyát, de közvetetten hozzájárulhatnak a cukorbetegségés az elhízás kialakulásához is. Ráadásul – mint azt több szakember kiemeli – a mesterséges édesítőszerek hosszú távú hatásait még mindig nem ismerjük igazán.

A cukor azonban az egészséges, kiegyensúlyozott étrend része is lehet. Egyrészt, a szervezetünk szívesen hasznosítja a cukrot, másrészt az édes íz kellemesebbé teszi az ételeink ízét, így változatosabban étkezhetünk. A javasolt mennyiség azonban jóval a szokásos elfogyasztott mennyiség alatt van: nagyjából 6-9 teáskanálnyi cukrot ajánlott naponta fogyasztani.

Hogyan csökkenthetjük az elfogyasztott cukor mennyiségét? Az első és legfontosabb lépés, hogy ne cukrozzuk az ételeinket, vagy legalábbis tegyünk kevesebb cukrot az ételeinkbe és az italainkba. A cukrozott üdítőket cseréljük le a cukormentes változatra, vagy részesítsük előnyben a teljesen cukor nélküli italokat (ásványvíz, gyümölcstea stb.) Bizonyos ételekben a cukrot helyettesíthetjük is, például fűszerekkel, vaníliával vagy éppen szárított és friss gyümölcsökkel.

Forrás: hazipatika.com

Tulajdonképpen hányszor kell zuhanyoznunk egy héten?

furdes

Árt vagy használ a gyakori tisztálkodás? Társadalmunkban az az elfogadott, ha rendszeresen, naponta megfürdünk, lezuhanyozunk. Ez a stressz csökkentésében, az ellazulásban, sőt még az önbizalmunk növelésében is szerepet játszhat. De valóban szükségünk van ennyi tisztálkodásra? A szakemberek szerint közel sem kell … read more

Kókuszkrémes csoda

kokuszkrmes csoda

Holnap ismét megsütöm a kókuszkrémes csodát. Ez az a sütemény, amiből nem lehet annyit készíteni, hogy megund! Feltétlenül próbáld ki te is! Hozzávalók a tésztához: 7 tojás 14 evőkanál cukor 14 evőkanál hideg víz 14 evőkanál liszt fél tasak sütőpor 2 … read more

Ezektől öregszünk éveket

stressz_5

Azonosítottak a tudósok 27 olyan esetet, amelynek hatása annyira károsítja az agyat, hogy éveket öregszik. Már gyerekkorban elkezdődhet a folyamat: elég hozzá néhány olyan probléma, mint az elutasítás. Olyan traumák, mint egy szeretett személy elvesztése, válás, vagy az állás elvesztése átlagosan … read more

Könnyű ételek a forró nyárban

konnyu-etelek-a

A nagy nyári melegben nem igazán kívánjuk a nehezebb ételeket, hiszen azok ilyenkor megterhelik emésztőrendszerünket, így a legtöbben valami könnyű, hűsítő fogásra szavaznak. Mutatjuk is három kedvencünket! Joghurtos tésztasaláta Könnyű elkészíteni, laktatóbb, mint egy zöldségekből készült saláta, és még finom is … read more

A mo­só­gép gyil­kosa nem elsősorban a vízkő! Meg fogsz döb­benni!

mosogep

Egész üz­letág épült a víz­lá­gyí­tókra, szá­mos gyártó re­me­kül profi­tál be­lőle. De van va­lami, ami jóval ha­ma­rabb tönk­re­te­szi. Egész üz­letág épült a víz­lá­gyí­tókra, szá­mos gyártó re­me­kül profi­tál be­lőle. De van va­lami, ami jóval ha­ma­rabb tönk­re­te­szi a mo­só­gé­pe­det, és ez nem a … read more