Dietetikus: csak ízében különbözik a nád- és a kristálycukor

 


 

Nád-, nyírfa- vagy kristálycukor? Melyiket érdemes vásárolni, melyik egészségesebb? Ezekre a kérdésekről is szó volt a Napközben című rádióműsorban.
Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak a hagyományos kristálycukrot helyettesítő termékek, például a nád- vagy a nyírfacukor. Utóbbiak jóval drágábbak, kilójuk jóval ezer forint fölött is lehet, ám sokan így hajlandóak áldozni ezekre a termékekre, mert egészségesebbnek tartják őket a hagyományos édesítőszernél.Szigeti Tamás, az élelmiszer- és gyógyszervizsgálatokat végző Wessling Hungary üzletfejlesztési vezetője azt mondta, a nád- és a répából készült kristálycukor lényegében ugyanaz, előbbi bevezetése a magyar piacra üzleti fogás, az egzotikum iránti kíváncsiság kihasználása. 

rohrzuker

 

Miháldy Kinga dietetikus hozzátette, annyi a különbség, hogy a répacukorból nem lehet barnacukrot előállítani, míg nádcukornak a más gyártási technológia miatt barna a színe. Ezt a kellemes ízű melasza adja a nádcukornak, míg a répacukor melasza borzalmas ízű, azt takarmányozásra, illetve ipari célokra használják. A lényeg azonban, hogy táplálkozás élettani szempontjából ezek a termékek nem különböznek, legyen szó nád-, kristály, por- vagy kandiscukorról.

A neve ellenére ma inkább kukoricarostból készülő nyírfacukorról vagy xilitről a szakember azt mondta, azt azoknak javasolná, akik fogyókúráznak vagy cukorbetegek, mivel kisebb mértékben növeli a vércukorszintet, illetve cukoralkoholról van szó, amelynek lebontásához nem szükséges inzulin. Arra is fölhívta a figyelmet, hogy a xilitnek csak a negyede szívódik fel a vékonybélben, a többi a vastagbélbe kerül, és az érzékeny személyeknél puffadást, hasmenést okozhat, ugyanúgy, mint a mesterséges édesítőszerek, például a szorbit. Ha valaki nem diabéteszes vagy fogyókúrázó, akkor tehát jobb, ha marad a hagyományos cukornál, de csak mértékkel fogyasztva azt.

A szakember arról is beszélt, hogy a magyarországi fejenkénti éves 30 kiló kristálycukor-fogyasztás szerinte nagyon magas szám. Bár a cukor nagyon fontos és szükséges anyag a szervezet számára – például nélkülözhetetlen az agyműködéshez –, de a túlzott cukorfogyasztás ártalmas az egészségre, egyebek közt elhízáshoz vezet. Meg kell találni tehát a mértéket – hangsúlyozta.

Gyerekek esetében is fontos a cukor, egyebek mellett hozzájárul a megfelelő koncentrációs képességhez, vagy tejfogyasztás esetén segíti a kalcium felszívódását, az egészséges csontozat kialakulását. Az is fontos azonban, hogy cukorhoz nem csak zacskóból juthatunk, az természetes módon benne van több élelmiszerben, így a tejben is, amit tehát nem kell külön megcukrozni a gyerekeknek sem, és igaz ez a gyümölcsökre is. Ha valamit mégis édesíteni kell, akkor a cukor nagyon jó alternatívája a méz – tette hozzá Miháldy Kinga dietetikus.

 

 

Forrás: Kossuth Rádió, Napközben

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.